Sök

Sök
Kadetter i fält.

Foto: Dan Sjunnesson.

Ledarskapsteori genom övningen Ihärdighet

Kadetterna har gått tre månader på Officersprogrammet när det är dags för övningen Ihärdighet. Ute i terrängen får teoretiska ledarskapsbegrepp liv genom egna erfarenheter.

Övningen Ihärdighet är den praktiska delen av grundkursen Ledarskap 1. Kommendörkapten Per Lund är kursansvarig, och den som har skapat övningen Ihärdighet på Marma övningsfält i Norduppland.

Kadetterna har åkt buss från Karlberg, och framme på Marma övningsområde får de ett utbildningspass, med genomgång av larmmina, förflyttning i skog, försvars- och eldberedskap, mörkerhjälpmedlet Mono 12, uppdragsutvärdering och medvetenhet om gruppens fysiska stridsvärde utifrån sömn, vila och mat. Plutonen delas in i två grupper – en anfallande och en försvarande – och packar stridssäckarna. Ner med sovsäcken och tältet. Gruppsjukvårdsmaterielen ska också med, och en signalist tar med radio 180. De tar sig ut i terrängen. Övningen är igång.

En utmaning för både kadetter och ledarskap

Grundkursen i Ledarskap 1 består av fyra delar: Inläsning av kurslitteraturen, en vecka med övningen Ihärdighet i skogen på Marma övningsfält, en veckas UGL (Utveckling av grupp och ledare) och så avslutande seminarier i självreflektion och professionsetik. Kursansvariga Per Lund konstaterar att resan från teori via praktik och tillbaka till teori är helt nödvändig för att bilda sig en uppfattning om vilka parametrar som spelar in i militärt ledarskap.

Kommendörkapten Per Lund.

Kommendörkapten Per Lund.

– De är trötta. De är hungriga. Det är kallt och besvärligt. Och det är mörkt. Under veckan i skogen utmanas både individer och ledarskapet med enkla medel, och de möts av uppgifter att lösa och situationer att reagera på. Ibland går vi som övningsledning in och pausar, för att ge kadetterna tid och möjlighet att prata igenom den situation de befinner sig i och hitta en väg framåt, säger Per Lund.

Medledarskap gör alla till ledare

Alla kadetter får inte vara i en ledande befattning ute i skogen på Marma övningsområde, men ingen går lottlös från övningen. Medledarskapet är nämligen en viktig faktor – viktigare än kadetterna först inser när befattningarna delas ut. För det går att öva ledarskap utan att vara ledare.

– Medledarskapet är en aktiv roll och kadetternas största utmaning, där var och en oavsett befattning tittar på andra och får insikt i hur de själva skulle gjort. Kadetterna övar i en gemensam kontext och får en delad erfarenhet som de sedan kan vrida och vända på från olika perspektiv: soldat, gruppchef, plutonchef och biträdande plutonchef.

Öva, öva, öva – det handlar om magkänslan

Övningsledningen vill att kadetterna ska få egna erfarenheter och bygga upp en magkänsla för hur de ska agera och vara som chefer och ledare i olika scenarion. Att de ska få testa ett sätt, och sen revidera och testa ett litet annat sätt.

– Det handlar om att öva, öva, öva och att våga göra fel. Och att förstå medledarskapet, att lyfta blicken litegrann och identifiera roller och ansvarsområden i en grupp. Jag vill att de ska ta reda på hur de vill vara som framtida officerare. Helt enkelt börja få syn på sig själva.

UGL-vecka i Älvdalen

Under kursen ska kadetterna även få identifiera och analysera sina styrkor, svagheter och utvecklingsbehov utifrån ledarskapsteori och den militära professionens krav, och det sker under en UGL-vecka i anslutning till krigsövningen ute i skogen.

För det här momentet inkvarteras kadetterna på Älvdalens skjutfält och möts upp av UGL-handledare, som lotsar dem genom övningar och diskussioner som rör gruppdynamik, psykologi och självreflektion. Per Lund berättar att just UGL-veckan varit allra mest uppskattad i kadetternas kursutvärderingar genom åren.

– Det finns ett före och ett efter UGL. Kadetterna är unga, och kanske inte har utmanats så mycket i tankarna kring hur de uppfattas tidigare. Här får de titta inåt. Vem är jag i en grupp, och vem vill jag vara? I deras framtid som officerare är det bra att ha hittat sig själva, och här får de en plattform att utgå från. När man känner sig själv, så har man en trygghet och bra utgångspunkt för att leda andra.

Lär sig hantera feedback

Under ett centralt moment är att kadetterna får ge och ta emot feedback på hur de upplevs och hanterar konflikter. Det är något som de kommer ha stor nytta av, och även det är något man blir bättre på genom övning, konstaterar Per Lund.

– Inom professionen ska det råda ett öppet klimat och som färdiga officerare ska de bidra till att skapa en trygg miljö där man kan ge varandra feedback. Här får de öva på att säga ”så här upplevde jag dig, men du kanske ska göra så här istället?”. Det låter enkelt, men kräver en del. Samtidigt inser alla att det de faktiskt gör, är att hjälpa varandra utvecklas.

Åter till teorin under avslutande seminarier

Efter veckorna på Marma övningsområde och Älvdalens skjutfält är kadetterna tillbaka på Karlberg för de avslutande seminarierna i självreflektion och professionsetik, som summerar grundkursen i Ledarskap 1. Genom den litteratur som inledde kursen har kadetterna fått ett gemensamt språk för att prata om allt det de upplevt. Här vrider och vänder de nu på allt i en lugn miljö.

– Att prata om sin kunskap är ett bra sätt att konsolidera det man lärt sig. Kadetterna reflekterar tillsammans och utbyter perspektiv. De kopplar det de upplevt i praktiken tillbaka till ledarskapsteorierna, och bygger på så vis vidare på erfarenheterna och magkänslan för sitt eget ledarskap. Det är häftigt att se vilken stark inverkan de här praktiska momenten har på kadetterna, och hur det blir en del av ett livslångt lärande.

Sidinformation

Av:
Kommunikationsavdelningen
Publicerad:
2024-12-02
Senast uppdaterad:
2024-12-05
Dela: