Fältövning kandidatprogram i militärhistoria vt 23.

”Teorin bakom krigföring på många sätt oförändrad”

Simon von Berlepsch läser första året på kandidatprogrammet Krig, kultur och samhälle. I kursen Östersjön – strategi, operationer och taktik ingår fältövningen "Slaget vid stäket 1719".

Baggenstäket är platsen för det historiska fältslaget mellan ryska och svenska soldater 1719.

Vad tar du med dig från fältövningen?

– En insikt om hur lite fyrkanter på kartor faktiskt säger om verkligheten, eller kanske snarare att både kartan och insikt om hur en plats faktiskt ser ut på marken är viktiga verktyg för att kunna förstå militärhistoriska skeenden. Det jag uppskattade mest var vår lärare Fredrik Erikssons genomgångar av skeendet och förutsättningarna på platsen.

Vad gjorde starkast intryck på dig?

– Känslan av hur lite utrymme det måste ha funnits på platsen när tvåtusen personer befann sig där för att slå ihjäl varandra. Det var enkelt att se hur problematiskt det måste ha varit att organisera en så stor grupp människor på platsen.

– Men också att även om medlen och metoderna förändras något, så är i grund och botten teorin bakom krigföring på många sätt oförändrad. Sänkta skepp och skansar med soldater hade 1719 samma effekt som sjöminor och kustartilleri haft under 1900-talet.

Ni höll seminarier för era medstudenter. Vad pratade din grupp om?

– Vi hade förberett frågor och diskussioner rörande de strategiska förutsättningarna i Östersjön och hur de spelade in i operationen 1719.

Nämn något om militärhistoria som du tror att andra inte känner till.

– Hur väl kunskap om militärhistoriska skeenden kan appliceras på vad som händer idag. Även om tekniken förändrats enormt, så är tankarna bakom på många sätt allmängiltiga, och det finns otroligt mycket att lära sig genom att blicka tillbaka på vad som varit.

Vad vill du arbeta med i framtiden?

– Jag läser kandidatprogrammet eftersom jag tycker ämnet är så fruktansvärt roligt. Jag är intresserad av forskning och skulle kunna tänka mig fördjupa mig ytterligare i militärhistoria även efter kandidatprogrammet.

Fler artiklar om fältövningen i militärhistoria

2023-08-22
2024-02-15