Cynthia Enloe föreläser i Sverigesalen.

Cynthia Enloe höll en välbesökt föreläsning i Sverigesalen den 19 september 2022.

Feminism i en tid av militarisering

I mitten av september fick Försvarshögskolan besök av Cynthia Enloe, professor vid Clark University, USA. Hon höll bland annat en välbesökt föreläsning på temat krig, militarisering och feminism.

I föreläsningen utforskar hon hur feministisk analys kan fördjupa förståelsen och kunskapen om krig, fred och säkerhet med aktuella exempel som Sveriges stundande Nato-medlemskap och kriget i Ukraina.

Bidrag till forskningsfältet genus och krig

Cynthia Enloe forskar om internationella relationer och undersöker frågor på teman som politik, krig, fred, säkerhet, militarisering, genus och feminism. Hon har skrivit femton böcker, där några av de mest uppmärksammade är Bananas, Beaches, and Bases (1989), Maneuvers: The International Politics of Militarizing Women’s Lives (2000) och Nimo’s War, Emma’s War: Making Feminist Sense of the Iraq War (2010).

– Hon är en av de mest framträdande forskarna inom genus och krig och har gjort ett stort bidrag till forskningsfältets utveckling. Bland annat har hon visat hur internationell och lokal politik ständigt samverkar och hur viktigt det är att alltid ställa frågan ”var är kvinnorna?” för att få en djupare förståelse av internationell politik. Hon har också visat hur normer kring kön, makt och militarisering samverkar och påverkar global politik och människors vardag, säger Emma Fredriksson, doktorand i krigsvetenskap vid Försvarshögskolan.

Workshop om feminsitiska perspektiv

Cynthia Enloe tillbringade en vecka vid Försvarshögskolan på inbjudan av forskargruppen Gender, Peace and Security Working Group. Under besöket höll hon bland annat en workshop i feministiska perspektiv och forskning för studenter och forskare vid Försvarshögskolan.

– Vi är otroligt glada över att hon valde att komma till oss. Hon är en av de absolut mest internationellt aktade forskarna inom genus och krig och är fortfarande en tongivande röst i debatter omkring, fred, politik och säkerhet, säger Emma Fredriksson.

Se Cynthia Enloes öppna föreläsning Feminism i en tid av militarisering från den 19 september 2022.

2022-10-14
2022-11-24