Porträtt av Eric Bäcklund med alperna i bakgrunden.

Utlandsstudier ett självklart val

Eric Bäcklund tvekade inte en sekund inför möjligheten att plugga utomlands via Erasmusutbytet. Trots språkutmaningar sökte han sig till det franska lärosätet Sciences Po i Grenoble.

Personliga och akademiska fördelar

Eric har läst militärhistoria och statsvetenskap på Försvarshögskolan. Han sökte Erasmus+ för att få både en personlig och akademisk utmaning.

— Jag var hela tiden inställd på att ta chansen att åka iväg en termin. Jag älskar att resa och att ha pluggat utomlands är så klart alltid en merit. Jag kunde dock knappt ett ord franska innan jag åkte så det var den verkliga utmaningen att ta tag i, berättar Eric.

Hur var det att vara utbytesstudent?

— Jag var självklart lite nervös innan jag åkte med tanke på att Sciences Po är en av Frankrikes mytomspunna elitskolor. Men det gick jättebra. Grenoble är en studentstad med ett rikt studentliv och det var lätt att lära känna nya Eric Bäcklund tvekade inte en sekund inför möjligheten att plugga utomlands via Erasmusutbytet. Det franska lärosätet Sciences Po i Grenoble var hans hemvist under vårterminen 2016. Eric tog chansen människor. Universitetet är suveränt på arrangemang för franska och internationella studenter, och det underlättar ju integreringen.

Vad pluggade du? Franska kanske?

— Definitivt franska! Men skämt åsido, så läste jag också EU-studier, fransk politik och Rysslandsstudier med fokus på politik. Jag valde kurser som kändes relevanta att ha i en statsvetenskaplig examen, samtidigt som jag ville få en bättre inblick i Frankrikes politik, samhälle och historia. Grenoble, Frankrike

Hade du tid för något annat än studier?

— Jajamän. Jag spenderade mycket tid på min snowboard nere i Alperna. De stora skid-resorterna är bara 1,5 timmes bussfärd bort. Jag passade också på att besöka FN:s kontor i Genève, och Venedig mitt under karnevalen.

Slutligen, var hittar vi dig om fem år?

— Om jag visste det! Säkerhetspolitik ligger mig varmt om hjärtat, och att jobba med det på ett eller annat sätt är ett mål.

Puff bild
Utlandsstudier inom Erasmus+
Som student har du möjlighet att spendera en tid av din utbildning på något av Försvarshögskolans partnerlärosäten.
Puff bild
Stipendium till Stilla havet
När Emma Jidinger läste sista året på kandidatprogrammet i statsvetenskap gjorde hon en fältstudie i Stilla havs-nationen Vanuatu.

2018-03-02
2020-12-10