Rickard Blomstrand

Rickard Blomstrand - analytiker på Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet

Praktiken blev vägen in på arbetsmarknaden för Rickard. Idag har han en eftertraktad roll som analytiker vid Försvarshögskolans Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet.

Intresse för säkerhetsfrågor

- Det var väldigt spännande och givande att få möjligheten att genomföra min praktiktermin på Försvarshögskolan. Jag hade länge varit intresserad av säkerhetsfrågor och att arbeta aktivt med detta var mycket utvecklande. Jag fick ett gott mottagande och lärde mig väldigt mycket under förhållandevis kort tid. Som praktikant på statsvetenskapliga avdelningen fick jag redan från dag ett bistå forskare i flera intressanta projekt och kunde praktisera den teoretiska kunskapen jag tillgodogjort mig på statsvetarutbildningen vid Stockholms universitet.

Som nyexaminerad kan det vara svårt att etablera sig på arbetsmarknaden, hade du någon nytta av praktiken på Försvarshögskolan?

- Praktiken våren 2015 utgjorde den sista terminen på mastersprogrammet. Det möjliggjorde en naturlig övergång från studier till arbete. Jag fick ett utvidgat kontaktnät vilket var till nytta när jag sedan sökte jobb efter examen. Då jag var så pass nöjd med min praktik vid Försvarshögskolan ville jag gärna fortsätta utvecklas där. Jag skickade in flera spontanansökningar till relevanta avdelningar och fick kort därefter en projektanställning för att genomföra studier på olika områden. En av dessa var en fallstudie kring hur länderna Liberia, Sierra Leone och Nigeria och aktörerna WHO och Afrikanska unionen, hanterade ebolautbrottet i Västafrika 2014. Idag arbetar jag som analytiker vid Försvarshögskolans Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet.

Skulle du rekommendera andra studenter att göra praktik på Försvarshögskolan? Om ja, varför?

- Ja, absolut! Det är en otroligt utvecklande miljö och du får träffa många andra duktiga personer som har framträdande roller inom området. Man får en väldigt god insikt i flera dagsaktuella frågor och utmaningar inom försvar och samhällssäkerhet. Om du är intresserad av denna typ av frågor är det nog svårt att hitta en bättre praktikplats!

2018-03-28
2022-11-28