Porträtt av Michelle Torlén som studerar folkrätt.

Med intresse för framtidens folkrätt

Krigets lagar, mänskliga rättigheter i kris och konflikt, rätten att använda våld och ansvarsfrågor. Det lär du dig när du studerar folkrätt på Försvarshögskolan. Och arbetsmarknaden är bred. —Drömmen är att jobba med cybersäkerhet, säger Michelle Torlén om varför hennes val föll på just folkrätt på Försvarshögskolan.

Utmaning som visade vägen

– Jag kände att andra visste så mycket mer än jag. Många av dem läste på statsvetarprogrammet och hade ett försprång i kunskaper om världskonflikter och kriser. Det blev en utmaning för mig, berättar Michelle.

Varför valde du folkrätt?

– Jag har alltid varit samhällsvetenskapligt lagd och kände att jag ville testa en termin folkrätt. Det var så otroligt kul och givande så jag fortsatte. Du vet, när man läser kurslitteraturen och känner att man bara vill läsa vidare, då vet man att det är detta jag ska syssla med.

Vad är det bästa med utbildningen?

– Det är väldigt hög standard och lärarna är som levande uppslagsverk. De utmanar oss att tänka själva och föreslå hur internationella lagar och principer kan appliceras på olika fall.

Hur kom du i kontakt med Försvarshögskolan?

– Jag fastnade för intervjuerna på skolans webbplats där tidigare studenter berättar vad de jobbar med.

Läs intervjuer om vad tidigare studenter gör idag.

Vad vill du jobba med i framtiden?

– Drömmen är att få vara med och utveckla Sveriges cyberförsvar. Annars finns det många alternativ men det måste vara något spännande och ha med framtiden att göra.

2019-01-31
2023-09-20