Oscar Evelyn

Karriär med oändliga möjligheter

Fredrika Rautioaho och Oscar Evelyn går båda på Försvarshögskolans officersprogram. Hon första året och han andra. Båda ser stora möjligheter till en varierad karriär inom Försvarsmakten.

Oscar Evelyn började som soldat och tillhörde logistikbataljonen i Skövde. Sen bytte han till flygvapnet och nu siktar han på en karriär som logistikofficer på Luftstridsskolan i Uppsala. Fredrika Rautioaho gjorde grundutbildningen i Göteborg och jobbade sedan som soldat på Trängregementet i Skövde och det är dit hon vill tillbaka efter officersexamen. I alla fall till att börja med.

Varför ska jag välja Officersprogrammet?

Fredrika: – Här finns möjlighet att utvecklas och få variation i yrket. Du får utvecklas själv och se andra utvecklas. För mig är kollegorna en viktig grej, hur man jobbar ihop med andra, sammanhållningen och känslan av att man jobbar mot samma mål är väldigt tydlig. Här finns bra kamratskap, det fastnade jag för.

Fredrika Rautioaho

Varför valde du Officersprogrammet?

Oscar: – Jag gillade soldatyrket och livet i Försvarsmakten. Där finns en unik gemenskap och man gör allt tillsammans. Som officer får du ett större ansvar och inflytande, så det kändes som ett naturligt steg att ta. Sen gillar jag att yrket faktiskt har en viss status och att familj och vänner kan vara stolta över en.

Vad ska jag göra om jag är osäker?

Fredrika: – Har du gjort en grundutbildning och är intresserad men osäker på om du vill läsa vidare, sök anställning som soldat ett tag. Då har du både möjlighet att skaffa dig mer erfarenhet och känna efter om ansvaret passar dig. Våga ta chansen för att se om det är rätt för dig, du vet inte förrän du provar.

Oscar: – Kolla på dina befäl. Skulle du trivas i den rollen? Vill du ha det ansvaret och den ansvarsbördan, satsa! Och även om du siktar in dig på en grej från början finns det alla möjligheter att byta inriktning under karriären.

Vad får man göra på utbildningen?

Oscar: – Det är en blandning av vanliga akademiska studier, tillämpning och övning. Du får göra allt mellan att planera luftanfall, bli strandsatt i skogen i kyla utan mat till att plugga metodkurser inför B- och C-uppsatser.

Är det en svår utbildning?

Fredrika: – Jag var stressad i början. Har man inte pluggat på ett tag känns det lite tufft men nu redan efter två månader har jag börjat komma in i det och lärt mig väldigt mycket. Jag är positivt överraskad och nöjd med det vi läst hittills.

Det fysiska då, hur vältränad behöver jag vara?

Oscar: – En militär grundutbildning är hårdare än tre år på Karlberg. Har du fältvana är det ingen match.

Fredrika: – Under utbildningen kommer du att göra övningar som utmanar dig. Jag vet att jag kommer få göra saker som jag inte är bekväm med. Men det gör att jag växer. Jag tar det som det kommer.

Får jag hjälp med träningen?

Fredrika: – Många som pluggar Officersprogrammet är aktiva personer men man kan ändå sakna strukturen som behövs. Vi har jobbat med vår mentor och gjort en personlig träningsplan med mål och delmål.

Utbildningen förbereder dig för verkliga insatser, hur tänker du kring det?

Oscar: – Det är lätt att man hamnar i en bubbla, allt vi gör här sker i en kontrollerad miljö. Har man aldrig befunnit sig i ett skarpt läge kan man inte föreställa sig hur det är. Absolut att man är medveten om att det finns risker, om blir man skickad utomlands till exempel. Du måste göra ett medvetet val och vara beredd.

Fredrika: – Jag tänker inte så mycket på det i vardagen. Självklart är jag medveten att det kan ske och att det är det jag utbildas till. Jag tänker mer på vad jag ska bli bra på, vad min uppgift är, vad jag ska lösa. Jag har min del och ska göra den så bra som möjligt.

Vad är det bästa med utbildningen?

Oscar: – Du får vara med om olika utmaningar och äventyr. Du får en chans att se platser i Sverige och utomlands. Jag har varit på en idrottstävling i Finland, i Danmark på en flygvapenbal och på en veckas övning i Gävle där vi tränade ledarskapsförmåga under påfrestande förhållanden. Det var dåligt väder, vi fick ingen mat och var mitt i en strid. Ingen dag är sig lik.

Vad krävs för att bli en bra officer?

Fredrika: – Du måste vara engagerad, kreativ och ha förmågan att leda andra. Allt blir inte alltid som du har planerat då måste du kunna hitta nya lösningar. Du måste vilja lära dig nya saker och utvecklas. Det är höga krav. Händer det något så ska vi vara redo.

Oscar: – Du ska vara ett föredöme oavsett vad det är för typ av uppgift du ska genomföra. Du behöver ha sunt förnuft och fingertoppskänsla för att känna in vad de du leder har för behov. Jag tänker att jag ska vara den ledare jag själv skulle vilja ha som soldat.

Oscar Evelyn

• Ålder: 25
  • Termin: 3
  • Militär bakgrund: Jag var gruppbefäl på grundutbildningen.

Fredrika Rautioaho

• Ålder: 24
  • Termin: 1
  • Militär bakgrund: Jag gick grundutbildningen i Göteborg och jobbade sen som soldat på trängregementet i Skövde två år innan jag sökte hit.

2019-11-22
2023-11-27