Bild på Lina Bonander

Vi tar hand om dig när du börjar på Försvarshögskolan

Det börjar direkt när du kliver innanför tröskeln. Dina två första veckor är ett pärlband av roliga aktiviteter och teambuilding. Inom några dagar är du inne i ”familjen”, har fått nya vänner och känner dig hemma. Det här har studentkåren som sin hjärtefråga.

Lina Bonander har i flera år jobbat i studentkårens studiesociala utskott, som arrangerar insparken för nya studenter. Hon minns hur det kändes. Lina kommer från Torsby i Värmland och beskriver det stora steget att flytta och börja läsa statsvetenskap på Försvarshögskolan.

– Stockholm kändes stort och svårt att greppa. Men Försvarshögskolan är den bästa platsen att studera på, eftersom det är litet och familjärt.

Hon beskriver den pirriga känslan att för första gången ta ett steg i en tydlig egen riktning i livet. Och alla frågorna som surrade i huvudet… Hade hon valt rätt? Skulle hon känna sig ensam?

– På mindre än två sekunder kände jag en hemmakänsla. Det var helt fantastiskt. Det var ett så varmt bemötande, men det var också att jag kände mig hemma med de andra på skolan. Det var som att jag kom till en samlingsplats för såna som jag. Man hade genast något att prata om.

Det finns goda skäl att satsa på det sociala. Studentkåren menar nämligen att studier och det sociala hänger ihop.

– För att lyckas med sina studier är det viktigt att man trivs och har vänner. Du ska känna dig trygg och veta att du är en del av ett sammanhang. Så vi brinner verkligen för att skapa den här känslan och välkomna alla nya.

Lina förklarar: Det här händer dina första veckor

Vad händer när jag kliver innanför dörrarna min första dag?

Då drar vi igång två veckor med roliga aktiviteter. Dag ett delas din klass in i grupper och ni får faddrar. Det blir välkomstföreläsningar och rundvandring i skolan och i närområdet, så att du får koll på bra kaféer och var man tar en öl efter skolan.

Under insparksveckorna ordnar vi picknick i en park, poängjakt och teambuilding, pubkvällar och brännbollsturnering. Vi brukar avsluta insparken med en “sittning”, alltså en festlig och traditionsenlig middag med sång, tal och spex.

Får man någon introduktion till själva studierna?

Ja. Eftersom många är nervösa för just studierna har vi ”pluggstugor”. Där frågar du allt om hur det är att studera på Försvarshögskolan. Vad är skillnaden från gymnasiet? Hur är det att skriva en tenta? Studievägledaren är med och svarar på dina frågor. Sen kan du sätta dig och börja plugga direkt med dina nya klasskompisar, för skolan drag igång lite försiktigt parallellt med insparken.

Har Försvarshögskolan overaller?

Nej. Det finns ingenting du behöver förbereda, utan kom precis som du är.

Förekommer det någon alkoholhets?

Nej, vår inspark är långt ifrån filmernas nollningar med alkoholhets och hierarkier. Det handlar om att bli riktigt varmt välkomnad och känna sig inkluderad, få vänner och knyta kontakter. Alla ska våga och jag lovar att ingen blir “förnedrad”. Sen dricker vi såklart någon öl.

Vad vill du säga till den som ska välja eftergymnasial utbildning nu?

Jag vill få fler att våga flytta till Stockholm och börja på Försvarshögskolan. Åh vad jag är glad att jag vågade göra det! Det är en sån investering i dig själv på alla sätt att man vågar ta klivet. Det syns inte på alla, men alla som börjar är förstås toknervösa. Men man måste våga kasta sig ut och testa.

Lina svarar på vanliga frågor

Vad händer om jag inte klarar en tenta?

Man är alltid nervös för första tentan men det är ingenting att oroa sig över. Klarar man inte tentan på första försöket, så kommer det alltid en omtenta. Då har du också fått feedback från din lärare och vet vad du behöver utveckla till nästa gång.

Finns det en studentpub?

Ja, vi har en studentpub på skolan som heter “Mässen”. Den är öppen onsdagar och torsdagar och drivs av officerare som läser på Högre officersprogrammet. Här samlas både studenter och anställda – och det är helt klart trevligaste puben i hela Stockholm.

Finns det möjlighet att träna på skolan?

Ja, vi har både ett gym och en idrottshall på skolan. Här kan du gå på pass – allt från bodypump till yoga – och i idrottshallen spelar vi innebandy tillsammans någon dag i veckan.

Vart vänder man sig om man skulle må dåligt under studierna?

Skulle du bli stressad, känna prestationsångest eller må dåligt på något annat sätt under dina studier kan du alltid ta kontakt med Studenthälsan. Där kan du delta i gruppaktiviteter eller boka privata samtal med professionella som hjälper dig.

Måste man vara insatt i försvarsfrågor för att läsa på Försvarshögskolan?

Nej. Det är vanligt att tro att man måste ha tidigare kunskap om försvaret för att gå på Försvarshögskolan, men det behövs absolut inte. Däremot blir man fort intresserad och nyfiken när man studerar i en civil-militär miljö.

Vad är den stora skillnaden mellan studier på gymnasiet och högskola?

Att du behöver ta mer eget ansvar för dina studier. Föreläsningar är inte obligatoriska som på gymnasiet, utan det är du som bestämmer ditt upplägg. En annan skillnad är att vi studerar en kurs åt gången. Det innebär att du får chansen att ”djupdyka” och fokusera fullt på kursen.

2022-01-14
2022-02-14