Ella Nordström.

Ella Nordström som studerar vid Officersprogrammet. Foto: Dan Sjunnesson.

”Ledarskap är allra roligast”

Ella Nordström går andra året på Officersprogrammet och bor på Campus Karlberg.

Hur upplevde du första året på programmet?

– Första året var spännande och roligt även om det mest handlade om teori. När man kommer från ”gröntjänst” är man kanske inte riktigt beredd på hur mycket studier det innebär. Man kan väl säga att det är mer skolbänk än skog.

Vilket ämne tycker du var mest berikande?

– Allra roligast är ledarskap, att få verktyg och kunskap om hur man leder andra.

Var du tidigt inne på att söka dig till Försvarsmakten?

– Att jag hamnade på Försvarsmakten var ganska slumpartat egentligen. Det var en grej som kom upp i gymnasiet. Jag hade hört talas om värnplikt men trodde inte att det skulle beröra mig.

– Sedan när det blev dags för mönstring tänkte jag att det lät spännande och att jag skulle göra mitt bästa. Innan dess var jag inte superengagerad. Jag hade egentligen ingen aning om var i försvaret jag ville hamna men handläggaren hjälpte mig och vi kom fram till att jag skulle bli militärpolis.

Vad hade du tänkt dig som framtida yrke när du gick på gymnasiet?

– När jag gick samhällsprogrammet på gymnasiet funderade jag på att bli lärare eller kanske polis eller psykolog. På sätt och vis förenas alla dessa yrken nu som officer.

Började du officersprogrammet direkt efter värnplikten?

– Jag gjorde värnplikten 2019–2020 och arbetade sedan som skolinformatör för Försvarsmakten ett år på LSS i Uppsala och ett år på Livgardet i Kungsängen. Jag åkte runt på skolor i hela Mellansverige och informerade om totalförsvaret och värnplikten. Jag märkte ett växande intresse för försvaret bland unga efter kriget i Ukraina.

Vad är det bästa med utbildningen?

– Det bästa med utbildningen är alla kamrater från olika vapengrenar. Man lär känna dem och man lär sig mer om andra delar av försvaret. Vi har kul ihop och man kommer nära varandra.

Vad kommer ni att göra andra året?

– Den här terminen ska vi skriva uppsats. Jag vet ännu inte vad jag kommer att skriva om men något om människor, kanske försvarsviljan. I mars delar vi upp oss och ska vi ut på verksamhetsförlagd utbildning, där praktik och teori knyts samman.

Vad siktar du på efter avslutad utbildning?

– Jag tillhör armén liksom majoriteten av kadetterna här. Jag hoppas komma tillbaka till Livgardet och utbilda nya soldater. Vi får hela tiden höra hur mycket jobb det blir efter utbildningen med tanke på att försvaret ska växa och det känns bra att få vara en del i det.

Vilka andra intressen har du?

– Jag ägnar mig åt löpning och orientering. Här kör vi ofta den klassiska Kungsholmen runt eller springer i parken vid Karlbergs slott där vi också har en rolig hinderbana. Senast sprang jag Stockholms halvmaraton och satte nytt personbästa, vilket var väldigt kul!

2023-12-15
2023-12-20