Översvämmat landskap.

Climate, Crisis and Security Network

Syftet med nätverket är att utveckla det snabbt växande forskningsfältet som länkar samman klimat-, kris- och säkerhetsstudier vid Försvarshögskolan.

Nätverket består framför allt av forskare från Försvarshögskolan som fokuserar på olika aspekter av klimatrelaterade frågor, som klimatresiliens, hållbarhet, klimatanpassning, miljösäkerhet, katastrofstudier och krishantering.

Nätverket ger utrymme för att dela nya idéer, samarbeta i forskningsprojekt och knyta kontakter med andra forskare som arbetar med klimat- och miljöfrågor. Nätverket bjuder regelbundet in experter för att hålla föredrag och öppna föreläsningar.

Öppna föreläsningar våren 2024

• 5 mars kl. 10:00-11:30
    Ongoing activities related to climate change, crisis management and security, Maria Jontén, samordnare vid samverkansavdelningen, Försvarshögskolan.
  • 9 april kl. 14:00-15:30
    Five urgent questions on ecological security, Dan Smith, director, Stockholm international peace research institute (Sipri).
  • 7 maj kl. 10:00-11:30
    The legitimacy beliefs of indigenous peoples vis-à-vis global adaptation governance institutions; legitimacy, justice and participation, Suanne Mistel Segovia Tzompa, postdoctoral research fellow vid Institutionen för ledarskap och ledning, Försvarshögskolan
  • 10 juni kl. 10:00-11:30
    Environmental peacebuilding in Colombia – counter-intuitive impacts on human rights defenders, Fariborz Zelli, professor vid Lunds universitet.

Nyhetsbrev

Anmäl dig via länken om du vill var med i nätverket och få vårt nyhetsbrev som skickas ut en gång i månaden.