Skicka e-faktura till Försvarshögskolan

Sedan 1 april 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en ny europeisk standard. Det innebär att alla leverantörer till offentlig sektor måste skicka e-fakturor enligt den nya standarden.

Observera att PDF inte är ett godkänt format.

På fakturan ska alltid vårt inköpsordernummer anges som referens, alternativt delprojekts nummer och beställarens namn. Se längre ner information om hur detta anges på rätt sätt.

Du som kan e-fakturera redan idag

E-fakturor via PEPPOL

Försvarshögskolan kan ta emot fakturor via nätverket PEPPOL. Du som leverantör behöver ansluta dig via ett system som stödjer e-fakturering enligt PEPPOL. Kontrollera om din leverantör av ekonomisystem eller faktureringssystem kan sända via PEPPOL-nätverket.

Försvarshögskolans PEPPOL-ID: 0007:2021004730.

E-fakturor via andra kommunikationslösningar

VAN-operatör
Ett annat alternativ är att använda vår VAN-tjänst Opus Capita som har samtrafikavtal med de flesta aktörer på den svenska marknaden.

Vi tar emot e-faktura i följande format:

• SFTI Svefaktura 1.0 även med SBDH och stöd för inbäddade bilagor.

Försvarshögskolans parts-id är 2021004730.

Du som inte e-fakturerar idag

Om du inte har ett affärssystem kan du använda dig av Fakturaportalen, registrera användarkonto här.

Ordernummer

När inköpsordernummer anges (7 siffror som börjar på 92) ska detta nummer placeras i fältet som heter ”Kundens ordernummer” på fakturan. Ingen ytterligare text ska skrivas i det fältet.

Referensnummer

Referensnummer/delprojekt består av 6 siffror. Referensen ska placeras i fältet ”Referens” på fakturan.

Orderradsreferens

För att fakturan ska kunna matchas mot vårt inköpsordernummer ska fakturan vara specificerad på samma sätt som inköpordern, till exempel har inköpsordern tre rader ska fakturan också har tre trader. Taggen ”orderradsreferens” används för att hänvisa till rätt rad på inköpsordern.

Taggar för att få referenser i rätt fält

Nedanfinns information om vilka taggar som ska användas för att få referenserna i rätt fält beroende på vilken version av e-faktura som används.

Referenstaggar PEPPOL BIS Billing 3.0

PEPPOL BIS Billing 3.0

Referens

<Invoice><cbc:BuyerReference>