Schackspel, genrebild.

Krig och försvar

Förstå dynamiken i krig och fredsbevarande

Masterprogrammet Krig och försvar ger dig som inte har en militär bakgrund möjlighet att ta en examen i krigsvetenskap. Utbildningen ger dig kunskaper om hur krig bedrivs, hur moderna försvar byggs, och hur säkerhetspolitik utformas och påverkar vår omvärld.

Militär maktutövning och militära organisationer spelar ofta en viktig roll i säkerhets- och fredsarbete. Därför får du också studera humanitära interventioner, fredsbevarande styrkors roll och säkerhetspolitik.

Utbildningen innehåller flera scenariobaserade rollspel, så kallad war gaming, och erbjuder också en praktiktermin på relevanta myndigheter, i privat näringsliv eller internationella organisationer som exempelvis FN, EU, OSSE.

Möt våra studenter

Som cybersäkerhetsanalytiker håller jag nära kontakt med kunder, övervakar cybersäkerhetslandskapet, bedriver business intelligence och tillhandahåller rådgivningstjänster. Det är väldigt spännande och varierande i en värld som ständigt förändras. Du måste arbeta snabbt, ibland med korta deadlines.

– Margarita Sallinen.
Läs hela intervjun med Margarita

Under första terminen berörde vi allt från storskaliga krig till terrorism. En höjdpunkt var en praktisk krigsspelsvecka. Jag insåg att jag är särskilt intresserad av irreguljära krig, som de i subsahariska Afrika. Att förstå strategierna och dynamiken i dessa konflikter och deras plats i världen idag har varit en ögonöppnare.

– Duncan Cooper.
Läs hela intervjun

Ju mer aktiv jag blev i politiken, desto mer utkristalliserades mina intressen för säkerhet och försvar, relationer mellan länder, geopolitik och varför krig uppstår. Men det var först när jag närmade mig slutet av min pol. kand. och tittade på olika master-utbildningar som jag upptäckte Försvarshögskolan. Det kändes klockrent.

– Ulla Lovcalic
Läs hela intervjun med Ulla