Årets alumn

Försvarshögskolan har inrättat priset Årets alumn för att uppmärksamma de insatser som våra alumner gör för samhället. Nu kan du nominera till Årets alumn 2024. Senast den 16 juni 2024 behöver vi ha din nominering.

Utmärkelsen Årets alumn kan delas ut till en eller två alumner per år. Utmärkelsen instiftades och delas ut första gången år 2023. Nominering för 2023 års pris är nu stängd men du kan nominera för nästa års utmärkele.

Läs om Årets alumner 2023, Marcus Rosened och Jacob Birekland.

För att kunna nomineras till Årets alumn ska man uppfylla följande kriterier:

• ha en examen från Försvarshögskolan eller
  • ha genomgått högre militär utbildning (nuvarande HOP eller tidigare HSU, SU, Chefsprogrammet eller motsvarande) eller
  • ha tagit minst 60 högskolepoäng vid Försvarshögskolan.

För att erhålla priset ska alumnen:

• ha gjort en framstående karriär och/eller
  • ha gjort en framstående insats för samhället inom sitt område och/eller
  • ha gjort något som gagnar lärosätet.

Årets alumn får ej vara en vid lärosätet nu anställd person.

Du som är alumn, student, medarbetare, uppdragsgivare, samarbetspartner eller har någon annan anknytning till Försvarshögskolan har rätt att nominera. Det går bra att nominera sig själv.

Jury utser pristagare

En jurygrupp bestående av rektors ledningsgrupp bedömer nomineringarna och utser Årets alumn. Rektor är juryordförande och har utslagsröst vid oenighet.

Pristagarna förväntas delta vid ett arrangemang för att ta emot sitt pris och för att hålla en kort presentation om sitt arbete och sin karriär sedan studierna vid Försvarshögskolan.