Porträtt av Iuliia Prudnyk

"Här utvecklar jag min analytiska förmåga"

Iuliia Prudnyk från Ukraina studerar krigsvetenskap på Försvarshögskolan. Här analyserar hon krig och konflikter från en mängd olika perspektiv. Drömmen är att jobba med säkerhetspolitik i hemlandet.

Tvärvetenskapligt perspektiv på krig

– Sättet som krig och konflikt fungerar på förändras. Jag kommer själv från Ukraina och har haft möjlighet att observera utvecklingen av en konflikt från dess inledande skede. Att utforska fenomenet krig och att analysera komplexa processer relaterade till krig känns därför särskilt intressant för mig. Inom krigsvetenskapen studerar vi krig från ett tvärvetenskapligt perspektiv. Det ger oss möjlighet att utforska militära, politiska, filosofiska och sociala dimensioner av krig, säger Iuliia.

Praktik i Stockholm ledde till Försvarshögskolan

– Jag har tidigare studerat internationell rätt i Ukraina och kom hit för att göra praktik på Stockholm International Peace Research Institute, SIPRI. Där tittade jag närmare på konflikten i östra Ukraina och kände att jag ville ha en djupare teoretisk förståelse för konflikter och krig. Krigsvetenskap finns inte på så många universitet och högskolor i världen, så när det visade sig att man kunde läsa ämnet i Stockholm kändes det som en lycklig slump.

Hur är det att studera i Sverige jämfört med Ukraina?

– Det är väldigt annorlunda, på ett positivt sätt. Här finns en ömsesidig respekt mellan studenter och lärare. Du uppmuntras att resonera kring akademiska teorier och att utvecklas i ditt självständiga lärande. I Ukraina är studenter i regel rädda för sina lärare och det anses skamligt att ha ”fel” åsikt. Här i Sverige finns det en mer inkluderande miljö som främjar att uttrycka sin åsikt.

Varför skulle du rekommendera studier i krigsvetenskap?

– Om du är intresserad av försvarsfrågor kan jag verkligen rekommendera krigsvetenskap. Här utvecklas din analytiska förmåga och du får en djupare förståelse för det komplexa fenomen som krig är.

Hur är det att studera på Försvarshögskolan?

– Personligen uppskattar jag den kreativa formen av studier med scenariospel och alla akademiska evenemang som man som student kan ta del av.

Vad vill du själv jobba med när du är klar med studierna?

– Jag vill bidra till samhället genom att jobba som analytiker inom statlig förvaltning. Jag vill få internationell erfarenhet, här i Sverige eller i något annat land. På längre sikt vill jag göra nytta för mitt eget land och arbeta med försvarsfrågor i Ukraina.

Läs mer om krigsvetenskap och våra utbildningar i ämnet.

2018-02-06
2023-11-06