Tre personer i uniform i Försvarshögskolans mässlokal.

Emil Walter flankerad av kollegerna Rikard Niva och Arash Heydarian Pashakhanlou i mässen på Försvarshögskolan. Foto Anders G Warne

En arbetsplats där teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet förenas

Det var känslan av att det var på riktigt som fick Emil Walter att stanna i flygvapnet. När andra pratar om internationella insatser vill Walter att vi öppnar ögonen för den nationella insats som pågår dygnet runt på svensk mark. Nu undervisar han i lufttaktik på FHS.

– Det vi ser när vi tittar på radarn är verkligheten. Det är vad som händer här och nu, inte träning för ett framtida krig, säger Emil Walter.

Med en morfar som var officer och en pappa som jobbade inom Försvarsmakten var steget in i det militära naturligt, om än inte självklart, för Emil Walter, 46 år.

Han gjorde sin värnplikt inom flygvapnets luftbevakning och tillbringade ett år framför radarn i ett av flygvapnets hemliga bergrum som finns runtom i Sverige.

– Jag tyckte att det var väldigt motiverande att få lösa skarpa uppgifter, redan under värnplikten, säger han.

Luftbevakningen är en pågående nationell insats dygnet runt, 365 dagar om året.

Det är i luften nästan alla kränkningar av Sveriges territoriella integritet sker. Och incidenter inträffar, ett par gånger om året.

– Det är därför brandkårsstyrkan finns. Man ska upptäcka det, identifiera det och uppehåller de sig i svenskt luftrum under en längre tid så ska de också avvisas. Det gör vi genom våra egna stridsflygplan som står startklara i beredskap. Det här leder ju inte till krig, utan till diplomatiska och politiska markeringar. Ofta är det rena felnavigeringar, att ett danskt stridsflyg råkar svänga för sent när de ska runda Bornholm. Men det kan också vara rena provokationer, som man kan anta när ryskt stridsflyg kommer väldigt nära eller till och med över den svenska gränsen, säger han.

Att göra skillnad

Det var känslan av att vara där det händer, att faktiskt göra skillnad, som gjorde att Emil Walter fastnade för flygvapnet.

Porträttbild på officer

Emil Walter. Foto Anders G Warne

Efter värnplikten väntade officersutbildning och jobb inom flygvapnet från mitten av 1990-talet. Även om Emil Walter lett många utbildningar sedan dess har han hela tiden haft ena benet kvar den taktiska tjänsten.

Undervisar i lufttaktik

I dag är han lärare på militärvetenskapliga institutionens taktikavdelnings luftsektion på Försvarshögskolan, där han undervisar i lufttaktik.

– Det handlar inte om man ska svänga höger eller vänster i ett flygplan. Det handlar om hur vi ska förstå luftmakt, och hur ska vi använda våra luftstridskrafter som ett maktmedel. Som enskild strategisk resurs, eller integrerat med andra militära maktmedel, eller civila, som ekonomiska och diplomatiska, säger han.

På FHS har Emil Walter hittat en arbetsplats där teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet förenas.

– Det är en utväxling av kompetenser mellan två världar. Jag representerar praktiken medan mina civila kollegor representerar akademin och forskning. Att kunna sitta på lunchen och diskutera sådana här frågor och anlägga olika perspektiv är väldigt stimulerande, säger han.

Samarbete med spelsektionen

Emil Walter är mån om att lyfta samarbetet med spelsektionen på FHS som ett exempel på hur dessa två världar förenas på ett sätt som kommer studenterna till gagn.

– Vi jobbar väldigt integrerat med spelgänget och har ett jättebra samarbete, säger han.

Kort sagt ser samarbetet ut så att Emil Walter berättar vad studenterna behöver öva på, och sedan utvecklar spelsektionen dynamiska spel där de får chans att testa sina kunskaper i en spelmotordriven simulator.

– Ofta är det spelmomenten som är de mest populära bland studenterna. De får en bra förståelse för vilka friktioner som kan uppstå vid genomförandet av en luftoperation i verkligheten, och vilka utmaningar det innebär att omsätta en operationsplan i praktiskt genomförande. Nu under våren har vi haft samverkan med Marine Corps University i Quantico, Virginia. De har hört talas om spelverksamheten och är väldigt intresserade av att komma hit och titta på vad vi gör här på FHS, och det gör mig väldigt stolt över att jobba här, säger han.

Även om luftmakt är ett internationellt forskningsområde finns det mycket obruten mark när det kommer till fältet i Sverige.

– Det är jättespännande, och något som är väldigt efterfrågat. Vi har ett högkvalitativt flygvapen. Hur kan vi använda det på det mest effektiva sättet?

2021-09-05
2022-11-28
Kunde inte hitta någon användare med e-postadressen emil.walter@fhs.se.