Synteskurs Ledarskap och ledning, master.

”Olika bakgrunder synliggjorde perspektiv”

Henrik Pettersson är brandingenjör och insatsledare på räddningstjänsten i Kiruna kommun – samtidigt som han läser masterprogrammet Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet. Han har just genomfört kursen Syntes: från individ till samhällssystem som går ut på att skapa, driva och utvärdera en krisövning.

Berätta om den krisövning som din grupp skapade.

– Vår grupp tog fram en övning med fokus på ledarskap och ledning på olika hierarkiska nivåer. Övningsdeltagarna agerar kommunen i en fiktiv ögrupp där ett flertal händelser – som bränder på skolor, demonstrationer och hot riktade mot offentlig verksamhet – påverkar kommunens ansvarsområden. Slutligen mynnar övningen ut i en händelse som påverkar säkerheten för kommunens kärnkraftsanläggning. Övningsdeltagarna måste prioritera och gemensamt fatta ett moraliskt svårt beslut – med svåra konsekvenser oavsett vilket beslut de tar. Under den ena halvan av spelet agerar övningsdeltagarna krisledningsnämnd för hela kommunen, och under den andra halvan en stab för områdesledning på en av öarna.

Vilken av de tre delarna var mest utmanande – att planera, genomföra eller utvärdera en krisövning?

– Alla delar har varit utmanande på olika sätt, men den mest utmanande delen har nog varit planeringen med att sätta ett scenario utifrån de mål vi satt upp för övningen. Samtliga delar har varit väldigt roliga och lärorika. Det här är den första kursen på programmet där vi har ett grupparbete hela kursen, så utöver själva övningens syfte har vi också lärt oss av varandras likheter och olikheter.

Vad såg du mest fram emot när ni skulle genomföra er övning?

– Att se hur de organiserade sig och tog sig an att lösa problemen, med tanke på att ingen förväntades ha sakkunskap inom kommunledning. Vid övningar i dagens krisberedskapssystem så har de övande personerna en förkunskap om sin organisation, men inte alltid så mycket kunskap om andra organisationer. Här hade de övande snarare mer kunskap om andra organisationer än om den organisation de agerade som. Sen är det alltid kul att få spela lite teater i form av motspel under övningens genomförande.

Student på masterprogrammet Ledarskap och ledning vt 23.

Henrik Pettersson, student på masterprogrammet Ledarskap och ledning.

Vad är det viktigaste du tar med dig från synteskursen?

– Jag kan konstatera att man lär sig mycket om den egna organisationen när man agerar övningsledning och att det är väldigt nyttigt att se hur man som individ agerar i olika situationer – och lära känna sig själv ännu bättre. Jag tar också med mig det berikande grupparbetet med individer med olika yrkes- och utbildningsmässiga bakgrunder, och hur det synliggjorde perspektiv som gjort att jag kommer minnas denna kurs en lång tid framöver.

Vad gör du i ditt yrkesliv?

– Jag är utbildad brandingenjör med en civilingenjörsexamen i brandteknik. Jag har jobbat inom kommunal räddningstjänst i drygt 2,5 år och jobbar för närvarande på räddningstjänsten i Kiruna kommun som brandingenjör och insatsledare med kontorsuppgifter och med olika operativa arbetsuppgifter i räddningstjänstens ledningssystem.

– Jag tror att masterprogrammet stärker både mig och min organisation. Vi blir bättre på att utvärdera dagens problem och morgondagens utmaningar. Jag vill fortsätta utveckla kommunal räddningstjänst och ledningssystem och jag vill fortsätta ha möjligheten att se människor utvecklas – både i sitt arbete och som individer för att bli morgondagens bästa version av sig själva.

Nämn något som du uppskattar särskilt.

– För mig som är yrkesverksam är möjligheten till distansundervisning i form av exempelvis inspelade föreläsningar särskilt uppskattat. I och med att jag bor och är yrkesverksam så långt från Stockholm så är det en förutsättning för att jag ska kunna ta del av utbildningen.

2023-09-05
2024-02-12