Förmåner

Vi erbjuder flera förmåner till våra medarbetare.

Friskvård och träningsfaciliteter

Som anställd hos oss har du rätt till en friskvårdstimme i veckan och när arbetet tillåter möjlighet att träna upp till tre timmar i veckan på arbetstid. Vår friskvårdsverksamhet är välutvecklad. I Stockholm har vi en stor och fin idrottshall som är öppen för alla studerande och anställda. Sporthallen används till bland annat innebandy och olika former av gruppträning som spinning, box och cirkelträning och yoga. Vi har även ett välutrustat gym och många andra aktiviteter inom träning och hälsa. För dig som trivs bäst med motion utomhus har vi fina grönområden utanför dörren.

Våra anställda får ersättning för läkemedel och läkarbesök i enlighet med det statliga kollektivavtalet. Du har vid behov också möjlighet till samtalsstöd via vår företagshälsovård.

Arbetstider

Vi tror på balans mellan arbetsliv och privatliv och tillämpar flextid. Sedan april 2022 tillämpar vi flexibelt arbetssätt vilket betyder att man som heltidsanställd får arbeta hemma ca två dagar i veckan.

Semester

I enlighet med det statliga kollektivavtalet har du som anställd rätt till 28–35 semesterdagar per år beroende på din ålder.

Föräldraersättning

Vi vill underlätta ett aktivt föräldraskap. Därför bidrar vi med cirka 10 % av din lön utöver den föräldrapenning du får genom Försäkringskassan.

Tjänstepension

Försvarshögskolan betalar tjänstepension för samtliga anställda i enlighet med det statliga pensionsavtalet.

Löneväxling

Enligt de centrala kollektivavtalen kan du som anställd vid en statlig myndighet välja att växla lön (löneväxla) mot att arbetsgivaren betalar in det motsvarande beloppet till tjänstepension.

Bildskärmsglasögon

Som anställd på FHS har du som arbetar mer än en timme om dagen vid en bildskärm rätt till en synundersökning som bekostas av arbetsgivaren. Om synundersökningen visar att du behöver glasögon (terminalglasögon) vid bildskärmsarbete betalar arbetsgivaren för anpassade glas till bildskärmsglasögon och för standardbågar.

Kollektivavtal

Försvarshögskolan är bundna till kollektivavtalen villkorsavtal och villkorsavtal-T. Där regleras de flesta anställningsvillkor. Du kan läsa mer på Arbetsgivarverkets webbplats.