datorskärm som visar en karta under en spelövning.

Utveckling av krigsspel

Spelverksamheten vid Försvarshögskolan har egen spelutveckling, där både digitala och analoga spel tas fram och testas. Spelen används sedan direkt i de militära och civila utbildningsprogrammen.

Vid Försvarshögskolan finns ett team av erfarna mjukvaruutvecklare och speldesigners som ansvarar för att utforma och underhålla spelsystemen. Detta innebär också utveckling av nya scenarier som ska passa de olika utbildningsmomenten, där komplexiteten i spelet anpassas efter studenternas kunskapsnivåer.

Lärandet i fokus för spelutvecklingen

Spelutvecklingen sker med lärandet i fokus, där ökad pedagogisk nytta är det som främst driver framtagandet av nya spelsystem och scenarier. Genom att själva stå för spelutvecklingen har vi stora möjligheter att skapa spelmiljöer som är anpassade efter utbildningsbehoven, snarare än att behöva förlita oss på kommersiella aktörer eller rena underhållningsspel.

Realism och spelbarhet

Ett centralt problem i krigsspelsutveckling är relationen mellan realism och spelbarhet. Genom att själva skapa de spelsystem som används i utbildningen ser vi till att de spel som används har precis den nivå av realism som behövs för att låta studenterna öva rätt typ av beslutsfattande. Eftersom spelutvecklare är delaktiga och integrerade i kursernas spelmoment möjliggörs en effektiv utvecklingsverksamhet som tar fram det som behövs för både aktuella och nära förestående kurser.