Frågor och svar om antagning

Här hittar du svar på de vanliga frågor om anmälan och antagning.

FAQ

Du kommer att få ett beslut hemskickat till den adress du uppger i din ansökan. För vårterminen kommer beslutet i mitten på december och för höstterminen kommer beslutet i mitten av augusti.

Antagning till senare del av program

När det är möjligt att göra en efteranmälan till ett program eller en kurs syns det på sidan om efteranmälan. Men det är ganska ovanligt eftersom platserna på Försvarshögskolans utbildningar oftast blir fyllda.

Reservantagningen påbörjas när registreringsperioden stänger. För studier som börjar höstterminen sker reservantagningen under vecka 34. För studier som börjar vårterminen sker reservantagningen under vecka 2.

sidan om reservplacering kan du läsa mer om hur reservantagningen går till.

Aktuella datum hittar du på sidan Antagen till civil utbildning.

Nej — Försvarshögskolan har inget upprop dit du kan komma för att ta en studieplats i anspråk. Vi kontaktar reserver endast via mejl.

Placerad som reserv

sidan Viktiga datum på antagning.se kan du se vad som händer i samband med första och andra antagningsbeskeden (urval 1 och 2). Där hittar du också information om alla andra steg i antagningsprocessen.

Vanliga orsaker till att du inte kan registrera dig:

• Registreringsperioden är inte öppen.
  • Du är antagen med villkor. Läs mer på Antagen med villkor
  • Du är programstudent och saknar troligtvis slutbetyg på en behörighetsgivande kurs. Kontakta din studievägledare som hjälper dig att lyfta eventuella ”spärrar” som hindrar dig från att registrera dig.

Att vara antagen med villkor betyder att du inte ännu uppfyller behörighetskraven för den utbildning du har sökt, men har förutsättningar att bli behörig innan utbildningen startar.

Den vanligaste anledningen till att bli antagen med villkor är att du är registrerad på men saknar slutbetyg från en behörighetsgivande kurs.

Antagen med villkor

Om du inte kan börja dina studier vid ordinarie tillfälle kan du ansöka om anstånd med studiestart. Du måste ha giltiga skäl för att få anstånd. De kan vara medicinska, sociala eller bero på andra omständigheter.

Här kan du ansöka om anstånd.

Hittar du inte svar på din fråga? Välkommen att kontakta antagning@fhs.se.