Övning Ledarskap och ledning, master

Övning i Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet. Foto: Dan Sjunnesson.

Kandidatexamen i ledarskap och ledning

Ämnet ledarskap och ledning vid Försvarshögskolan handlar om hur individer, grupper, funktioner och teknik samspelar i de system som finns för svenskt försvar, krishantering och säkerhet. Så här bygger du din kandidatexamen i ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet.

Vi har just nu inget program på grundnivå inom ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet på Försvarshögskolan. Men det behöver inte hindra dig från att ta en kandidatexamen i ämnet. Du kan läsa fristående kurser i ledarskap och ledning och kombinera med andra kurser som du har läst, eller planerar att läsa, hos oss eller vid något annat lärosäte. Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet är ett tvärvetenskapligt ämne som hämtar och utvecklar kunskap från beteendevetenskap, samhällskunskap och designvetenskap.

Så här bygger du din kandidatexamen i ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet:

90 högskolepoäng i ledarskap och ledning vid Försvarshögskolan bestående av:

• Ledarskap och ledning, grundkurs 30 hp
  • Ledarskap och ledning, fortsättningskurs 30 hp
  • Ledarskap och ledning, påbyggnadskurs 30 hp

Samt 90 högskolepoäng i andra kurser vid Försvarshögskolan eller annat lärosäte.

Checklista för att bygga en kandidatexamen