Spegelbild i vattenpöl av man och minaret.

Kandidatexamen i statsvetenskap

Statsvetenskap vid Försvarshögskolan har ett tydligt fokus på kriser, krig och konflikter. Det är en unik inriktning som du inte kan läsa på något annat lärosäte i Sverige. Så här bygger du din kandidatexamen i statsvetenskap.

Vi har ett kandidatprogram på grundnivå i statsvetenskap - Statsvetenskap inriktning krishantering och säkerhet. Men det finns också möjlighet att ta en kandidatexamen i ämnet genom att läsa fristående kurser. De går att kombinera med andra kurser som du har läst, eller planerar att läsa, hos oss eller vid något annat lärosäte.

Så här bygger du din kandidatexamen i statsvetenskap

90 högskolepoäng i statsvetenskap vid Försvarshögskolan bestående av:

• Statsvetenskap inriktning krishantering och säkerhet, grundkurs 30 hp
  • Statsvetenskap inriktning krishantering och säkerhet, fortsättningskurs 30 hp
  • Statsvetenskap inriktning krishantering och säkerhet, påbyggnadskurs 30 hp

Samt 90 högskolepoäng i andra kurser vid Försvarshögskolan eller annat lärosäte.

Checklista för att bygga en kandidatexamen