Fältövning kandidatprogram i militärhistoria vt 23.

Spel och övningar i militärhistoria

Fältövningar i militärhistoria hjälper studenterna att knyta ihop de teoretiska studierna i programmet Krig, kultur och samhälle. Bilden ovan är tagen under ett seminarium i militärhistoria som flyttat ut till den faktiska platsen för det historiska fältslaget mellan ryska och svenska soldater 1719.

Inom militärhistoria används fältövningar för att syntetisera det som studenterna lär sig under kurserna. Det handlar om att konkretisera kunskaper genom att lägga på ytterligare ett raster – terrängen i det här fallet. På Försvarshögskolan har institutionen för krigsvetenskap och militärhistoria därför valt att ta till sig en militär pedagogik med fältövningar som appliceras på historiska skeenden. Helt enkelt för att fältövningar ger djupare kunskap och förståelse än en kurs med enbart seminarium innanför högskolans väggar och tak.

Fältövning i militärhistoria